Wrogowie
Życie
Notorious
BIG
Nieporozumienie z Biggiem Smallsem było najpoważniejszym, zarówno ze względu
na rozgłos, jak i konsekwencje dla obu artystów. Tupac i Biggie poznali się
w 1993 podczas kręcenia 'Poetic Justice'. Notorious był wtedy, w przeciwieństwie
do Shakura, mało znanym wykonawcą. Od tego czasu obaj zaczęli spędzać ze
sobą coraz więcej czasu i Biggie wkomponował się skutecznie w ekipę
Shakura, czego efektem jest kilka wspólnych utworów; Tupac pomagał również
w karierze Notoriousa wprowadzając go w arkana muzycznego biznesu, czy też
pozwalając mu rapować na swoich koncertach. Chociaż Notorious podpisał
kontrakt z wytwórnią Sean Combsa - Bad Boy Records, i, jak twierdzi Shakur,
zdystansował się wobec poprzedniego, spędzonego z ekipą Paca, życia, to
stosunki między artystami pozostały dobre. Pierwszy akt konfliktu miał
miejsce po premierze albumu Biggiego - 'Ready To Die'. Tupac w jednym z wywiadów
stwierdził, że utwory z tego krążka bardzo przypominały produkcje z
nagrywanego właśnie albumu Shakura - 'Me Against The World' (chodzi o wielość
motywów związanych ze śmiercią) i dlatego był on zmuszony nagrać większość
utworów od nowa. Najważniejsze wydarzenie miało jednak miejsce 30 listopada
1994 roku. W nowojorskim studiu Quad Records Tupac miał nagrać utwór z Lil'
Shawnem. W tym samym miejscu znajdowali się również inni przedstawiciele
Bad Boy Records. Przy wejściu do studia Tupac i jego dwóch towarzyszy
napadnięto i obrabowano, Shakur został zaś pięciokrotnie postrzelony.
Niedługo potem Tupac znalazł się w więzieniu. Podobno otrzymał tam
informacje, że Biggie wiedział o planowanym zamachu, ale nie ostrzegł go.
Według słów Shakura, Notorious bardzo ogólnie wspominał wcześniej o grożącym
mu niebezpieczeństwie, dając do zrozumienia, że ekipa, z którą buja się
Tupac nie życzy mu najlepiej. Całe wydarzenie było najprawdopodobniej
przygotowane przez Williama Johnsona, zwanego także jako King Tut, znanego w
Nowym Jorku handlarza narkotyków, który finansował Bad Boy Record i chciał
tam widzieć właśnie Shakura. Tupac wolał jednak pozostać z Interscope
Records, a zamach z Nowego Jorku miał być swego rodzaju ostrzeżeniem albo
nawet karą. Niemniej po wyjściu z więzienia złość Tupaca skoncentrowała
sie na Biggiem i innych wykonawcach Bad Boy Records, którzy stali się celami
licznych lirycznych ataków (chociażby sławne 'Hit 'Em Up'). Przyjęcie
Tupaca pod skrzydła Death Row Records przeniosło konflikt na wyższe
poziomy, zarówno w sensie popularności, jak i intensywności (liczne
sprzeczki, czy nawet bijatyki pomiędzy ekipami). Biggie bezpośrednio nie
odpowiedział nigdy na ataki Shakura, ale nie omieszkał wpomnieć w kilku
wersach całej sytuacji...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dr. Dre
Najpierw byli świetnymi przyjaciółmi nagrali ze sobą super kawałek pt.
California Love , ale później 2 pac miał żal do Doktorka o to ,że nie
wspierał Snoop Doggy Dogga gdy trwał jego proces o morderstwo . Tupac
zarzycił mu brak zaiteresowania sprawom człowieka , który był jego
ziomkiem i właśnie Snoop'owi Dre zawdzięczał połowe sukcesu . Później
całe Death Row Records obruciło się na Dr.Dre . Po śmierci Shakura Dre
wielokrotnie oddawał mu hołd i podkreślał szacunek , jaki wobec niego mial...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nas
Konflikt z Nas'em zaistniał z powodu nieprzyjemności ,,podrabiania'' stylu 'Pac'a.
Otóż gdy Tupac zrobił sobie tatuaż na brzuchu o treści ,,Thug Life'' Nas
wypowiedział się tak na ten temat: ,,Szanuje Tupac'a bardzo, ale ten
czarnuch podkradł mi pomysł''. Mowa była jeszcze o rzekomej ,,kradzieży''
podkładów paru kawałków z płyty All Eyez On Me Gdy. 'Pac się o tym
dowiedział napisał diss na Nas'a. Gdy Tupac został zastrzelony w 1996 r.
Nas wypowiedział się na temat tego beef'a: ,,Wiele bym dał aby cofnąc czas
i przeprosić 'Pac'a za ten incydent"
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Chino
XL
Cała sprawa z konfliktem obu artystów zaczęła się od plotek
rozpowszechnionych przez Wendy Williams o rzekomym gwałcie 'Pac'a w więzieniu,
Chino chcąc dokopac Shakurowi rapuje w jednym ze swoich kawałków ,, You'll
get fucked like Tupac did in jail'',. Tupac w odwecie za ten diss rapuje w
kawałku Hit'em Up ,, Chino XL, fuck you too. All you mother fuckers, fuck you
too. All of y'all mother fuckers ,fuck you, die slow mother fucker"
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LL
Cool J
Całą ta afere można uznać za bezsens ale cóż... W kawałku ,,Old School"
Tupac oddaje hołd raperom z jego lat młodości m.in. jest tam swoiste podziękowanie
dla LL'a za jego twórczość, więc gdzie tu konflikt ???. Otóż na jednej z
płyt Cool J'a znalazł się track o tytule ,, I Shot Ya" nagrany m.in. z
Prodigim z Mobb Depp, i właście w tym kawałku 'Pac dopatrzył się ataku
wykonawców na swoją osobę. Tupac w kontrataku zjechał Cool J'a w kawałkach:
,,4 My Niggaz" i ,, Lil' Homies".
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jay-z
Tupac dowiedział się ze Shawn Carter aka Jay-z współpracował z wieloma
wykonawcami z wytwórni Bad Boy Records, i to najwyraźniej najważniejszy powód
konfliktu oby raperów. Po śmierci 'Pac'a Jigga dużo razy oddawał hołd
zmarłemu artyście.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Puff
Daddy
Jako początek tego konfliktu uznawane są wydarzenie z 1994 roku. Tuż po
zamachu na życie Shakur'a w magazynie ,,Vibe" ukazał się wywiad mówiący
o wydarzeniach z listopada 1994 roku. Artykuł ten wywołał wielką burzę
pomiędzy artystami i doprowadził do konfliktu. Tupac wspomina o tym beef'ie
w kawałkach: Hit'em Up, Against All Odds i 4 My Niggaz.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fugees
Powodem ataku Tupac'a na Fugees był fakt negatywnych wypowiedzi grupy w
wywiadach.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mobb
Deep
Jako początek tego konfliktu uznawane jest wydanie płyty ,, Dogg Ford"
formacji Tha Dogg Pound. Na owej płycie znajdował się kawałek ,,New York
New York'' teledysk to tej piosenki przedstawia Daz'a oraz Kurupt'a jako
olbrzymów przetaczających się przez ulice NY. W odpowiedzi Mobb Deep,
Tragedy i Capowe był utwór ,, La,La'' opartym na tym samym sample'u co kawałek
Dogg Pound. 'Pac zareagował na to negatywnie. Kiedy Tupac odsiadywał wyrok w
więzieniu Mobb Deep nagrali kawałek ..Surivival of The Fittest''.
Tekst zawiera wers: ,, Thug Life We Still Livin' It'' jak wiemy Tupac uważał
się za twórce i orendowinika teori Thug Life . Po wyjściu z więzienia
Tupac odrazu rozpoczął atak na Mobb Deep'a. Jako nieliczny z konfiktów ( o
ile nie jedyny ) doczekał się odpowiedzi ze strony Mobb Deep'a. Na płycie 'Hell
On Earth' w utworze 'Drop A Gem On Em' pojawiają się wersy, w których zespoł
rewanżuje się Tupacowi.
Twórczość
Single (budowa)
Teorie